måndag 22 september 2014

Bildanalys för 6:an


                                                              Hjortbergstavlan


Bildanalys

Bilder har stor betydelse för människors sätt att tänka, lära och uppleva sig själva och omvärlden.
Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och kan tolkas.

Skriv i löpande text
1. Vad händer i rummet ? Vad har hänt innan dom ställer upp sig?? Vad kommer att hända efteråt?

      1. I vilken miljö är dom? Stämning? Är de ute eller inomhus? Hemma eller i en främmande miljö? I stan eller på landsbygden?
      2. Vad föreställer bilden? Är det människor, djur, saker mm vi ser i bilden? Vilka färger finns? Vad finns utanför bilden? Vad finns utanför rummet?
      3. När är det? Vilken tid på året och dygnet, är det morgon eller kväll till exempel? Århundrade eller år?
      4. Hur känns det? Vilken väderlek och temperatur är det? Blåser det? Är det varmt, ljummet, svalt eller kallt? Är det ansträngande eller bekvämt?
      5. Hur luktar det?

      6. Vilka ljud kan du höra? Vad säger människorna till varandra?
      7. Nu ska du göra en egen berättelse av det du kommit fram till. Kanske är du en av personerna i bilden eller någon som tittar på. Kanske är du konstnären som målat tavlan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar