Hjortbergstavlan
Bildanalys
Bilder
har stor betydelse för människors sätt att tänka, lära och
uppleva sig själva och omvärlden.
Undervisningen i ämnet
bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder
skapas och kan tolkas.
Skriv i löpande text
1. Vad händer i rummet ? Vad har
hänt innan dom ställer upp sig?? Vad kommer att hända efteråt?
- I vilken miljö är dom? Stämning? Är de ute eller inomhus? Hemma eller i en främmande miljö? I stan eller på landsbygden?
- Vad föreställer
bilden? Är det människor, djur, saker mm vi ser i bilden?
Vilka färger finns? Vad finns utanför bilden? Vad finns utanför
rummet?
- När är det? Vilken
tid på året och dygnet, är det morgon eller kväll till
exempel? Århundrade eller år?
- Hur känns det?
Vilken väderlek och temperatur är det? Blåser det? Är det
varmt, ljummet, svalt eller kallt? Är det ansträngande eller
bekvämt?
- Hur luktar det?
- Vilka ljud kan du
höra? Vad säger människorna till varandra?
- Nu ska du göra en
egen berättelse av det du kommit fram till. Kanske är du en av
personerna i bilden eller någon som tittar på. Kanske är du
konstnären som målat tavlan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar