Jag har valt Hjortbergstavlan som
uppgift att analysera för mina elever i år 6. Jag har nu
undervisat tre 6:or sedan skolstarten i augusti, vi har arbetat med
färglära, perspektiv och illustration bland annat. Vi har skapat
och pratat om abstrakt och föreställande konst och tittat på
olika konstverk utifrån abstrakt, föreställande och färgläran.
Det har fungerat bra och tanken har varit att med lite repetition
för en del från mellanstadiet och helt nytt för en del, har dom
lärt sig hitta i bildsalen, lärt känna mig och nya klasskamrater
samt hur jag lägger upp arbetet på mina lektioner.
Nu skall dom ha tema 1600-1700 talet
så då passar jag på att jobba med Hjortbergstavlan med
klasserna.
Eleverna kommer att få tolka bilden
utifrån tolkningsmodellen Bildtolkning utifrån egna
erfarenheter.Här är det
meningen att eleverna fokuserar på bildens betydelse oavsett dennes
kunskaper om konstvärlden och relatera bilden till sin egen
upplevelse av bilden med stöd av tolkningsschemat. ( Tilde s.51)
Jag tror det passar till deras ålder.
Jag har förenklat
mallen något för att det inte skall bli för svårt att svara på
frågorna. Jag tror det kommer bli svårt för en del ändå. Vi
kommer gå igenom alla frågor innan dom sätter igång på egen
hand, så att jag kan ge exempel.
När den egna
tolkningen är gjord och jag har poängterat att dom inte behöver
läsa upp texten för klassen om dom inte vill. Är tanken att vi
tillsammans tittar på tavlan och diskuterar dess innehåll och vad
bilden berättar.
Jag
har gjort ett antal frågor som jag tänker att vi kan förhålla oss
till, men vi får se vad det hamnar så som i sokratiska samtal så
tänker jag mig att följa med i deras funderingar.
Slutligen kommer
jag att berätta det som finns skrivet om tavlans historia.
Att diskutera:
Varför står pojkarna för sig och
flickorna för sig ?
Gick alla klädda på detta viset på
1700-talet ?
Är det deras finkläder ?
Ser dom ut som ”vanliga” barn?
Vad tror du de olika sakerna och
Lemuren vill säga?
Hur lång tid tror du det tog att måla
tavlan?
Vems rum tror du
dom står i?
Jag kommer att
visa bilden på kanonen när vi pratar om den.
Dom får den
enskilda uppgiften i sin bildmapp i First Class.
Vi kommer även
att tillsammans titta på några andra kända verk från tiden.
Kunskapskrav för
betyget i slutet av årskurs 6.
Betyg A
Eleven
kan föra utvecklade
och väl underbyggda resonemang
om uttryck, innehåll och funktion i bilder från olika tider och
kulturer och gör kopplingar till egna erfarenheter, andra bilder
och företeelser i omvärlden.
Jag vill att dom
skall nå detta målet, att dom skall fantisera fritt runt bilden
innan jag berättar något om den. Att dom får ta del av de andras
funderingar kring tavlan. Att dom lär sig hur konst kan se ut från
olika tider. Hur människor levde och såg ut. Vad en bild kan
berätta om historia. Att dom kanske hamnar på Varbergs museum där
tavlan hänger för tillfället. Och då kan dela med sig av de
kunskaper dom fått om tavlan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar