"MODUL 5, moment 4".
1.Jag
tycker om att starta uppgifter genom att ställa frågor, som inte
har att göra med vilken form eller sätt att uttrycka sig på man
skall välja. Det sokratiska samtalet känns bra på så sätt att
eleverna får fundera utifrån annat en att just producera en fin
bild till exempel. Hur vill läraren att slutresultatet ska se ut
för att jag ska få ett bra betyg? Hoppas jag inte är deras första
tanke när dom får en uppgift.
2.
Jag brukar inte göra samma uppgifter år efter år. Det närmaste
jag kan komma är när 6:orna är nya och vi går vi igenom färglära
med färgtonscirklar, komplementfärger mm.
Den
uppgiften är ganska fyrkantig, men samtidigt ett sätt att starta
upp tillsammans innan jag lär känna eleverna.
Vi
jobbade med Monet, alla fick en mycket svag kopia av ”japanska
bron” och målade i samma duttiga stil som Monet. Alla bilder blev
mycket olika och vi diskuterade att Monet själv målade samma
motiv många gånger. Ingen bild är fel. Denna uppgift har jag gjort
två gånger på tio år. Den leder nog inte riktigt in i alla rum.
Jag
har säkert gjort flera tveksamma uppgifter, det gäller bara att
komma på någon tydlig.
Ofta
kan dom vara förknippade med att jag vill lära ut någon speciell
teknik.
3.
Ibland kan jag tycka det är ok att ha en fyrkantig uppgift som
uppvärmning till ett större arbete. Just för att få igång
eleverna och släppa på prestationskraven.
Jag
tror att det är mest vanligt med de yngre barnen, att färglägga
och ha färdiga former typ som målarböcker. Vet inte om det är
för att alla ska bli nöjda med sin uppgift. När bilderna sätts
upp finns det inte direkt någon som sticker ut. Alla är ”fina”
4.
Med jämna mellanrum jobbar jag med återbrukskonst. Eleverna får ta
med sig saker hemifrån, jag brukar bidra så mycket jag kan, har
märkt att det finns folk som inte har gamla saker hemma. Frågan
som kan ställas i början är till exempel – Vad är konst? Vad
vill du uttrycka? Vad händer med alla våra gamla grejer?
Sedan
är det fritt fram. Limpistolerna går varma. Här blir det ofta
mycket olika skapelser. Det finns en del elever som får panik för
att uppgiften inte har någon ram. En hjälp för dem kan ju vara
att titta på kompisarnas jobb eller så är det min uppgift att
ställa frågor som hjälper dom vidare. Eller ge försiktiga tips
för att komma igång. Ibland får jag hålla igen när jag själv
ser olika möjligheter och idéer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar